Followers

Wednesday, October 8, 2008

1 Syawal

Selamat Hari Raya Eidulfitri buat semua..

Di pagi raya aku orang paling awal bangun dan paling lewat bersiap nak pergi solat raya juga aku :-). Solat sunat hari raya jam 8.30 pagi..emak, ayah, abang dan kakak aku dah pegi surau jam 8.00pagi lagi..kalu lambat, solat kat luar la.. Jam 8.20 pagi, aku baru keluar rumah..jarak surau dengan umah dekat jer, jalan kaki 5 minit.. sampai surau orang dah ramai..ada yang dah bentang sejadah kat luar..aku berdiri nak masuk ruang solat wanita, tapi dah penuh..tunggu la kejap.. bila orang berdiri nanti mesti ada ruang untuk masuk..

Sambil berdiri aku meninjau emak dan kakak2 aku.. mana diaorang ni?? Emak duduk saf ke2, kakak saf ke3, kakak sulung saf pertama. Jam 8.30am imam dah nak mula solat sunat, bagitau cara niat dan berapa kali takbir untuk rakaat 1& rakaat ke 2.

Bila orang mula berdiri, barulah aku dapat masuk ke ruang solat.. aku apa lagi terus naik ke saf depan sebab banyak ruang kosong.. kakak sulung nampak aku.. dia terus cakap ”Adik mari duk sini”..duduk sebelah dia. Jadi dapatlah aku duduk saf pertama wanita..hehehe..tak sia-sia datang lambat..:p. Lepas solat sunat raya, dengar khutbah.. pastu bersalaman dengan orang kampung yang datang solat raya..

Kat kampung aku ni, lepas solat raya, kami akan makan gulai kawah..Kenduri kat surau dah menjadi tradisi setiap tahun. Pada malam raya, orang surau akan sembelih lembu dan memasak untuk jamuan di pagi raya.. Semua yang hadir untuk solat raya kena makan kenduri dulu baru boleh balik atau lepas tu nak pegi menziarahi pusara..

Aku turut bersarapan kat surau lepas solat raya..best makan gulai kawah sekali setahun musim raya aidilfitri je..:-)

Balik rumah, tetamu yang ayah jemput mula hadir untuk solat hajat & doa selamat..Lepas solat hajat & doa selamat..makan2 lagi..Bila tetamu jemputan pulang, sesi anak beranak mengagihkan duit raya.. semua anak sedara dapat duit raya, seronok sakan..makcik dan pakciknya ramai..huhuhu..
anak buah & anak sedara di pagi raya..

Hari raya pertama duduk rumah jer tunggu tetamu datang beraya. Petangnya baru aku pergi beraya di rumah kawan2 sekampung.. itu lah kisah 1 Syawal tahun ni..

MAAF ZAHIR & BATIN

No comments: