Followers

Monday, November 9, 2009

Wat malu jer

penyokong kelantan memberi tepukan kepada pemain yang baru memasuki padang

tiket bola

sepak mula

bermain dalam hujan.. warna merah penyokong kelantan

persembahan selingan dari kump The Pirates

baling mercun , baling botol- penonton di tempat duduk bawah kena beralih

hasil balingan di penjuru padang, lumayan. banner di jatuhkan..huhuhu.

VVIP

bakar kerusi..tak heran VVIP pandang..isk3x

VIP 2

penonton sudah meninggalkan stadium. tunggu penyampaian hadiah. TAHNIAH kepada Negeri Sembilan. Kepada Yang kalah cuba lagi tahun depan. Syabas semuanya...huhuhu..


Walaupun agak lewat, masih ingin mengepos entri pasal bola ini ..

Aku berkesempatan menonton perlawanan akhir bola sepak piala FA pertama kali di stadium national bukit jalil. Kalu diikutkan hati aku bukan minat untuk pergi stadium. Crowded!. Namun mengenangkan pasukan negeri masuk final tahun ini dan tiket untuk masuk stadium telah tersedia , jadi aku turut ke stadium.

Aku tiba agak lewat di bukit jalil menggunakan LRT. Singgah solat maghrib di surau tepi stesen LRT. Kebanyakkannya penyokong Kelantan ramai yang berada disitu, berpakaian merah putih.

Kemudian aku berjalan menuju ke pintu utama stadium. Jauh jugak. Bertemu kawan yang sedang menanti di pintu utama. Di pintu utama kelihatan tetamu VVIP baru tiba dan memasuki stadium. Aku masuk ke stadium melalui pintu VIP2 untuk Kelantan. Pintu VIP1 untuk Negeri Sembilan. Terima kasih untuk tiket bola ni, tak sangka pulak aku dapat tiket VIP 2. Thanks friend. Kami diberikan goody bag yang berisi kain ikat kepala warna merah putih dan bendera logo KAFA untuk penyokong Kelantan berserta buletin KAFA. Menurut seorang kawan yang ditemui, katanya ada jersi dalam goody bag itu, tapi takder pun..mungkin dah lewat datang, jersi pun dah tak der (atau pun dah diambil orang, entahla..)patutlah aku tengok semua orang pakai baju merah yang sama semasa aku duduk di area VIP2 tu..baju tak penting sangat , yang penting boleh tengok games..

Perlawanan belum bermula, pemain dalam padang telah tamat warm up dan masuk semula ke dalam changing room.. Sambil-sambil menunggu perlawanan bermula, mencuci mata melihat sekitar stadium..tengok muka-muka yang mungkin aku kenal kalu ada...sambil-sambil ambil gambar. Maklumlah kali pertama masuk stadium nasional ni. Stadium Putra sebelah stadium nasional dah banyak kali masuk. Kapasiti tempat duduk, 3/4 stadium dipenuhi oleh penyokong kelatan.. ramai sungguh yang datang entah dari ceruk kampong mana..memang semangat betul diorang datang menyokong pasukan sendiri..siap dengan banner, bendera dan segala macam sepanduk. Tak kurang juga yang bawa mercun dan bunga api.. games belum bermula, dah start nyalakan mercun, berdentum sana sini.. Entahla macamana boleh lepas bawa masuk mercun dalam stadium.. yang aku nampak di pintu masuk gate hijau , security scan tiket jer.. tak check pun penonton... mungkin sebab ramai sangat, tak menang tangan nak check semua orang..

Tidak berapa lama selepas itu, games bermula.. Gol pertama N9 jaringkan dulu.. permainan Kelantan hambar sahaja..tidak banyak menyerang..Permainan jadi tak best, mungkin jugak kerana tekanan sebab ramai penyokong datang dan mengharapkan kemenangan. di tepi padang, FRU berada sekeliling padang..standy kalu berlaku rusuhan atau peminat masuk padang..lepas gol pertama N9 jaringkan, permainan masih macam tu jugak..tak bersungguh langsung, bawa bola belum separuh padang dah kena ambil kat orang lain. Habis separuh masa pertama, rehat seketika. Dihiburkan dengan persembahan The Pirates, dari sekolah mana entah. FRU makin ramai masuk ke tepi padang untuk separuh masa kedua...jadi pak pacak di sekeliling padang..

Permainan separuh masa kedua bersambung.. belum pun seminit bermain separuh masa ke2, gol ke dua dijaringkan N9..hohohoho...leka lagi.. jaringan yang menarik oleh pemain no 27.. mercun makin banyak dibakar , berasap sana sini, berdentum sana sini.. Manakala gol ke 3 pulak oleh sepakan penalti. Sudah 3-0 ...hahaha..memang padan muka!

Start gol ke 3, penyokong sudah buat kecoh, makin ramai yang baling botol air , baling mercun dan baling macam-macam.. sepanduk/banner yang bergantungan mula koyak dan jatuh..telah dijatuhkan oleh penyokong tanda marah mungkin..geram atau sebagainya.. Ada yang bakar kerusi, tempat duduk, vandalisme sungguh! Memalukan kaum !!!..agak mengganggu permainan di padang sebab bunyi bising mercun. Pemain yang ingin mengambil sepakan sudut juga dibaling mercun. Memang tidak patut!!. Kesian pulak kat pemain. Penyokong Kelantan sudah mula keluar meninggalkan stadium.. Aku yang duduk di tempat duduk bawah bersama penonton lain diarahkan bangun kerana dikhuatiri terkena balingan botol atau mercun yang melayang dari atas kepala..

Botol paling banyak dibaling adalah kearah penjuru padang..Buang sampah merata, memang tak patut!. Dia akhir perlawanan semasa tambahan masa, Kelantan mendapat gol saguhati dijaringkan oleh Indera putra. So, keputusan 3-1. Tidak balik dengan telur ayam tangan kosong.. agak bernasib baik.. Aku berada di stadium sehingga penyampaian hadiah dan kemudian bergegas untuk pulang ke Shah Alam.. mesti keluar segera agar tidak tersangkut dalam kesesakan jalan raya.. Sampai dirumah jam 12 lebih. Letih woi, seharian bersukan dan menonton sukan.

Diucapkan TAHNIAH buat penyokong Negeri Sembilan yang berdisplin. Cantik dengan warna kuningnya. Penantian 60 tahun Negeri Sembilan berbaloi.. Dapat Sultan baru (daulat Tuanku) dan dapat menjuarai piala FA.. TAHNIAH sekali lagi..

Kepada Kelantan penantian 40 tahun belum tiba lagi..cuba lagi tahun depan. Kepada penyokong Kelantan, jagalah tingkahlaku dan disiplin.. Jangan terlalu emosi, terimalah kekalahan dengan hati yang terbuka. Adat pertandingan,ada menang dan kalah. Jangan merosakkan harta benda awam..itu semua duit rakyat tau.. Jangan memalukan negeri sendiri dengan jadi rakyat yang tidak bertamadun.. Biarlah pemikiran pun maju jugak. Kita adalah bangsa yang paling ramai dalam stadium. Orang kita juga yang melariskan tiket yang dijual.. Walaupun begitu diucapkan syabas kerana sokongan dari rakyat Kelantan yang meramaikan stadium, semangat menyokong negeri sendiri dan kesanggupan datang dari jauh semata-mata untuk sokongan. Dari segi semangat memang boleh dibanggakan.. Sekali lagi Jagalah tingkah laku.. Anda menggambarkan negeri anda sendiri..persepi orang ke atas Kelantan nanti. Jadilah penyokong The Red Warriors yang memang Warriors untuk dijadikan contoh yang baik-baik sahaja.

Kepada pemain Kelantan, tahniah kerana layak ke Final walaupun hanya naib juara.. Semoga permainan di lain kali lebih baik dan bertenaga . Persembahkanlah permainan yang paling baik dan menarik untuk peminat, berbaloi ditonton walaupun kalah.

Untuk diriku sendiri, tiada apa yang menarik datang tengok bola, selain mendapat pengalaman berada di stadium ..merasa meriah dan dapat tengok orang ramai.. Dan kalau ada sakit jantung digalakkan tidak datang menonton bola, berdebar lain macam jer tengok live ni.. hehehe..


3 comments:

.:me insan biasa:. said...

tadak tiket lebih ka zue..?
tp sib baik dak g..klu dak mesti nk balik awal jer..

dzuraini said...

me insan biasa: ambo dapat tiket free jah..hehe. sebenarnya ada lagi tiket lebih hari tu..tapi tak tahu nak ajak sape..

thalhahaziz said...

salam..
correction, bkan final piala FA tp piala malaysia yer.. thalhah