Followers

Thursday, November 12, 2009

gcr

lampu dalam galeri Tun Abdul Razak


Bagi orang yang keje dengan govmen memang tahu GCR ini apa. CGR= gantian cuti rehat. Maksudnya dapat gantian cuti kalau bekerja hari cuti, cuti ini tidak direkod, iaitu yang tidak ditolak dari annual leave. Aku baru dapat surat dari pendaftar, bagitau dapat CGR 4 hari. Seingat aku, untuk satu event, inilah GCR paling lama dapat..selalunya sehari jer. 4 hari dapat cuti free..sape tak nak kan? Sepanjang konvokesyen, 2 hari je weekend aku keje. Yang lain hari weekdays. Dapat 4 hari ni memang best la. Tapi cuti ni tak bleh carry forward tahun depan. Jadi aku kena habiskan dalam tahun ni jugak..

Tengah berkira-kira nak guna bila GCR ni. Cuti balik kampung untuk raya haji dah lama apply dan approved. Hmmm.. mungkin aku boleh start bercuti raya haji lebih awal lagi, 4 hari tu..hehehhe.. balik kampung awal, boleh wat keje sikit di kampung. kena bincang dengan parents aku dulu kalu nak wat keje ni, kena tengok cuaca..kalu cuaca elok, baru menjadi. Itu boleh dibincangkan kemudian.

Boss aku bagi ke kalu aku start cuti awal, dah la hujung tahun ni banyak keje nak kena settle kan.. alih-alih aku mau bercuti panjang pulak. Boss aku baik, mesti dia approved nyer..:-)

GCR ni aku dapat hasil daripada bertugas semasa konvokesyen tempohari, berbaloi gak.. dapat duit, baju, makan free sepanjang bertugas, CGR lagi..hehehee..Tapi penat jangan cakap la..lenguh kaki berdiri lama. masa bertugas rasa macam mau cabut jer kaki letak tepi sekejap..huhuhu. Yang lebih penting dapat pengalaman. Yang ni tak leh beli dengan duit, kena cari/buat /alami sendiri baru dapat pengalaman tu. 3 tahun aku akan melalui pengalaman ini, oohhh tidak!! tempuhilah dengan hati yang tabah.huhuhu. Sijil bila nak dapat ni (ada sijil ke?) katanya ada merit jadi petugas ni. Boleh masuk dalam SKT tahun ni..hehehe.. berapa banyak merit, aku pun tak tahu. Yang pasti ada merit.

Kepada kengkawan yang dapat GCR tu, boleh la bercuti panjang hujung tahun ni.. kena habiskan dalam tahun ni jugak. Cuti sekolah dah dekat ni..Jom cuti-cuti malaysia..



p/s: gambar sepanjang konvo saya akan emel sedikit-sedikit, harap kengkawan bersabar ye..:-)

No comments: