Followers

Monday, July 20, 2009

Ketereh 2- part 1

Jumaat, 1st day health screening. Tiba di sekolah sebelum jam 8am. Sarapan belum ready lagi.. start buat keje dulu. Then bergilir-gilir pegi sarapan. Makan nasi lemak versi Kelantan, ringkas sahaja. Tanpa kacang goreng.

Bagi orang bukan Kelantan, tertanya-tanya “Tiada kueh ke?” . Aku antara orang terlewat bersarapan..

Hari pertama, agak tidak terlalu busy. Kerja-kerja pemeriksaan kesihatan siap sekitar jam 5 petang. Minum petang dihidangkan dengan kueh akok dan karipap. Kueh akok yang lembut, lemak, sedap & berkedut.. bak kata pakcik caterer “ni akok gha mahal” (akok ini mahal harganya), bermaksud akok berkualiti. Pakcik suruh kami bawa balik ke tempat penginapan akok yang lebih minum petang , supaya tidak membazir dan sebab harganya mahal! Mahal? , berapa harga aku pun tak tahu.. tapi akok itu memang sedap!



check BP petugas dulu sebelum check BP peserta

pendaftaran peserta

ambil darah


Selepas minum petang kami bercadang untuk segera pulang, tetapi disuruh tunggu dulu sebab ada orang belanja makan durian. Jadi semua makan durian beramai-ramai. Makan banyak durian jadi panas badan.. aku makan 5 ulas jer..hehehe

makan durian dengan bergaya


inilah sebahagian hasilnya setelah isi durian dimakan..huhuhu

minum air dalam kulit durian, petua apakah itu??

Balik ketempat penginapan, aku ambil beg. Kami akan ke pasar malam di Melor. Bebudak lelaki pergi ke KB Mall di kota bharu. Bagi yang perempuan, mereka ke pasar malam di Melor, tidak jauh dari ketereh..sekitar 5 minit perjalanan. Aku menemani kawan-kawan membeli makanan di pasar malam tersebut.

Ketika menghampiri waktu maghrib, satu suasana yang jarang dilihat di tempat lain berlaku. Di mana gerai-gerai berhenti jualan seketika bagi menghormati waktu maghrib. Pembeli turut memahami keadaan itu dimana mereka berhenti membeli. Penguatkuasa bertugas memantau keadaan itu dan memberi peringatan bahawa waktu maghrib telah tiba dan pergi la solat. Bagi pengunjung setempat yang baru tiba, juga memahami keadaan itu, mereka menunggu sehingga gerai start berjualan semula. Tidak lama selepas itu aktiviti jualan beroperasi semula. Semua gerai menyalakan lampu serentak.. jual beli berjalan seperti biasa. Aku memerhati keadaan itu sambil duduk-duduk di bus stop. Kawan-kawan yang lain telah pulang ke ketereh. Kemudian Abg Pi dan Najwa tiba untuk menjemput aku pulang ke rumah.

Pulang ke rumah untuk bermalam dan bertemu emak dan ayah serta anak-anak sedara. Dinner bersama ayah dan emak… bersembang dan menonton tv bersama mereka. Kemudian beradu..esok kena pergi keje lagi..


No comments: